'Nieuwe Amsterdamse attractie Ripley's is om te janken, zo slecht'
08-01-2017, 18.18 uur
De nieuwe toeristische attractie Ripley's Believe It or Not! in Amsterdam is "lelijk en verschrikkelijk slecht, echt om te janken". Dat schrijft journalist Philippus Zandstra in NRC Handelsblad. Hij raadt iedereen sterk af om de toeristentrekpleister te bezoeken.
Ripley's Amsterdam - een combinatie van een pretpark en een interactief museum - opende afgelopen zomer. In het rariteitenkabinet worden verzamelde bizarre voorwerpen tentoongesteld. Er is ook een 'moving theatre' met een 3D-film.
"Vergeet samenhang of logica, Ripley's is een en al willekeur", aldus Zandstra. "Een pop van de langste man ooit, een paar gekrompen hoofden en 's werelds grootste verzameling van riemgespen; deze attractie is een desoriënterende trip waar geluid en beeld van alle kanten op je af komt, zonder dat er iets logisch is."
De 'tourist trap' moet het vooral hebben van buitenlandse toeristen die nog wat tijd over hebben, denkt de NRC-journalist. Engelse teksten op de bordjes zijn slecht vertaald in het Nederlands. "Zelfs de stagiair geloofde er niet in."
"Wat vooral beklijft is de lelijkheid van de expositie. Een leeuw die is vervaardigd uit autobanden of een Jack Sparrow van auto-onderdelen; het zijn hobby's die een oom van de reïntegratiecoach moest ontwikkelen omdat hij overspannen thuis zit."
Ripley's is 365 dagen per jaar geopend. Een toegangskaartje kost 20 euro. Voor de 3D-film moet 5 euro bijbetaald worden.