'Voor het eerst meer buitenlanders dan Nederlanders in Efteling Hotel'
02-04-2017, 17.50 uur
De internationale strategie van de Efteling lijkt aan te slaan. In 2016 logeerden er voor het eerst meer buitenlanders dan Nederlanders in het Efteling Hotel. Dat vertelt directeur Fons Jurgens in een interview. Tegen 2020 moet de helft van alle Efteling-bezoekers in en rond het park overnachten.
De Efteling is al enkele jaren bezig met internationaliseren. Er wordt steeds meer reclame gemaakt over de grens. Nieuwe attracties zijn meertalig. De Nederlandse markt is verzadigd, zegt Jurgens in gesprek met de Vlaamse krant De Tijd. "Daar krijg je er nog maar weinig bij. Ons park moet niet meer alleen een attractiepark zijn, maar een internationale reisbestemming."
De afgelopen periode is er fors geïnvesteerd in twee vakantieparken. Komende zomer gaat het nieuwe park Loonsche Land open, waardoor het totale aantal bedden uitkomt op zo'n drieduizend stuks. Tegen 2025 moeten dat er vijfduizend zijn.
Vorig jaar bedroeg de nettowinst 15 miljoen euro. Toegangskaarten blijven veruit de grootste inkomstenbron. Jurgens: "Maar de winst daarop wordt steeds kleiner, en prijzen verhogen kan niet zomaar. We moeten het dus meer hebben van souvenirs en het eten en drinken."