Nieuw boek onthult: wat is het geheim van een goede attractie?
15-04-2017, 18.52 uur
Wat is het geheim van een goede attractie en wat levert de bouw van zo'n attractie op? Een nieuw Engelstalig boek, geschreven door een Nederlandse wetenschapper, geeft antwoord op die vragen. Pretparkexpert Pieter Cornelis schreef het boek 'Investment Thrills', speciaal bedoeld voor professionals uit de pretparkwereld.
Na verschillende onderzoeken ontwikkelde Cornelis een econometrisch model dat vrij nauwkeurig aangeeft wat de meerwaarde van een nieuwe attractie is. "Ineens werd duidelijk dat bepaalde investeringen in het verleden slechts voor 2 procent extra bezoekers hadden gezorgd, terwijl andere investeringen in het eerste jaar soms goed waren voor meer dan 20 procent extra bezoekers", ontdekte hij.
Vrijetijdswetenschapper Cornelis deed ervaring op in management- en directiefuncties bij de Efteling en Toverland. In Toverland paste hij zijn model voor het eerst toe bij de bouw van een nieuw themagebied. De groei van het aantal bezoekers (van ongeveer 500.000 in 2012 naar 700.000 in 2015) kwam sterk overeen met de voorspellingen.
In het boek vertelt Cornelis ook wat uiteindelijk bepalend is voor het succes van een investering. "Het is feitelijk een handboek met succesfactoren voor investeringsbeslissingen in de attractiebranche", zegt hij. "Welke belevingen hebben een grotere kans op succes dan andere?"
Investment Thrills is voor 65 euro - exclusief btw en verzendkosten - te bestellen via de website investment-thrills.com.