Columniste: 'Efteling financiert seksisme'
22-04-2017, 12.30 uur
De Efteling is een bedrijf dat seksisme financiert. Dat beweert schrijfster en wetenschapper Rosanne Hertzberger. In een column in NRC Handelsblad nagelt ze het pretpark aan de schandpaal omdat er Efteling-advertenties verschijnen bij filmpjes op de websites GeenStijl en Dumpert.
"Bij Dumpert worden vrouwen negen van de tien keer in beeld gebracht als aantrekkelijke of juist onaantrekkelijke lapjes vlees vergezeld met standaardcommentaar van reaguurders of er nu wel of geen piemel in moet", klaagt Hertzberger. "Het kan zo in de tekstboeken over hoe vrouwen te objectiveren."
De schrijfster was naar eigen zeggen nieuwsgierig welke adverteerders de 'vrouwonvriendelijke' filmpjes mogelijk maken. "Best interessant om dat eens in beeld te brengen." Eén van die partijen blijkt de Efteling te zijn. "Bedrijven die kennelijk geen enkel probleem hebben met de content."
GeenStijl en Dumpert zijn onderdeel van de Telegraaf Media Groep. Hertzberger heeft ook geen goed woord over voor Hak, Honig, Renault, TUI Reizen en TNT. Haar conclusie: "Vrouwen vernederen is big business."