Man boycot Efteling vanwege Efteling-advertenties op GeenStijl
09-05-2017, 12.30 uur
Dat de Efteling adverteert op de websites GeenStijl en Dumpert is voor sommigen een reden om het pretpark te boycotten. Dat blijkt uit een ingezonden brief in het Nederlands Dagblad. Een man uit Arnhem beschrijft hoe hij de Efteling vanwege het advertentiebeleid in het vervolg links laat liggen.
Critici klagen de laatste tijd over vrouwonvriendelijke en seksistische berichten en video's op Dumpert en GeenStijl. Toch kiest de Efteling ervoor om te blijven adverteren op beide sites. Daarmee financiert het attractiepark vrouwenhaat, vinden de klagers. Een enkeling spreekt zelfs over "virtuele verkrachting".
"Binnenkort zou ik met de kinderen naar de Efteling gaan", schrijft Peter Mulder. "Toen kwam de oproep van ruim honderd vrouwen om advertenties op GeenStijl en Dumpert te boycotten, dus het bezoek kan niet doorgaan. Blijkbaar adverteert ook de Efteling op die websites, die drijven op vrouwenhaat en xenofobie."
Mulder heeft het park in een mail om opheldering gevraagd. "In antwoord geeft de Efteling aan dat zij niet gaan over de redactionele inhoud. Dat is natuurlijk waar, maar ze faciliteren wel het bestaan van die websites." Een Efteling-woordvoerder zei eerder: "De sites staan in het geheel niet ver genoeg af van het gedachtegoed van de Efteling om te stoppen met adverteren."
De schrijver van de open brief denkt dat Efteling-directeur Fons Jurgens een andere afweging zou maken als zijn kinderen of familieleden door het slijk zouden worden gehaald op de sites, zoals eerder gebeurde met een NRC-columniste. "Als bedrijven het hebben over maatschappelijk verantwoord ondernemen, is het bepalen waar je adverteert daar een voorbeeld van."