Disneyland Paris stopt met tv-reclames na homorel
23-05-2017, 08.48 uur
Disneyland Paris stopt met het uitzenden van commercials rond een controversiële tv-show. Het Franse programma 'Touche pas à mon poste' is in opspraak geraakt vanwege een merkwaardig item waarin homo's belachelijk werden gemaakt.
Daarom zijn er tijdens de show voortaan geen Disneyland-reclames meer te zien. "We willen niet geassocieerd worden met een programma dat in strijd is met onze waarden", schrijft het pretparkresort in een verklaring.
De makers van het televisieprogramma plaatsten een nepadvertentie op een datingsites voor homo's. Mannen die reageerden werden live in de uitzending uitgelokt om over hun seksuele fantasieën te vertellen, zonder dat ze wisten dat ze op tv waren.
Homorechtenactivisten noemen de uitzending schandalig, beschamend en homofoob. Eén van de slachtoffers klopte na afloop in tranen aan bij een hulpgroep. Zijn omgeving wist nog niet dat hij homo is. Tienduizenden kijkers dienden een klacht in bij een mediawaakhond.