Zo ging een maker van achtbaanfilmpjes failliet
11-09-2017, 00.00 uur
Een pretpark in België begon in 2009 met het filmen van bezoekers tijdens een achtbaanritje. Die beelden werden vervolgens bij de uitgang verkocht op dvd. De uitvinding van ondernemer Wesley Lorrez (38) leek briljant, maar al snel ging zijn bedrijf 'StarringYou' failliet. In een openhartig interview vertelt de bedenker hoe dat kwam.
"Wij vonden dat we geweldige technologie hadden ontwikkeld", zegt Lorrez in gesprek met de Belgische zakenkrant De Tijd. "Als wij het de max vonden, zouden de mensen het ook wel kopen. Niet dus."
In 2009 werden de karretjes van de Orca Ride in het Brugse Boudewijn Seapark voorzien van videocamera's. Bezoekers konden een filmpje kopen voor 2 euro per stuk. "6 procent van de bezoekers van de rollercoaster kocht een filmpje, een redelijk succes. We konden Plopsaland en Bobbejaanland overtuigen om daar ook onze camera's te plaatsen."
Lorrez dacht dat 5 procent van de bezoekers daar een video zou kopen, maar dat cijfer werd bijlange na niet gehaald. "We kwamen er snel achter waarom. In grote pretparken zijn verschillende rollercoasters. Als je al voor de vierde keer een ritje maakt, ga je niet meer betalen voor een video."
Vier investeerders hadden samen 400.000 euro in de zaak gestopt en de bank nog eens 400.000 euro. Toen de cijfers tegenvielen, wist Lorrez niet hoe hij verder moest. "Tijdens een vergadering werd er geroepen en gescholden. Op dat moment werd het me zwart voor de ogen. In een emotionele opwelling heb ik gezegd: als jullie er niet meer in geloven, hoeft het voor mij ook niet meer." Daarna was het over en uit voor het concept.
Inmiddels gaat het beter met de ondernemer. Vandaag de dag geeft hij leiding aan een bedrijf dat apps bouwt. Hij heeft twintig mensen in dienst.