Minister: 'Pretparken moeten korting geven bij gesloten attracties'
04-10-2017, 12.50 uur
Attractieparken moeten korting geven op de entreeprijs als meerdere attracties langdurig gesloten zijn door technische storingen of onderhoud. Dat vindt de Belgische minister Kris Peeters (Werk, Economie en Consumenten), vertelde hij vandaag in radioprogramma De Inspecteur op Radio 2.
"Wanneer een familie met kinderen naar een pretpark gaat, gaat men ervan uit dat alle attracties beproefd kunnen worden", aldus Peeters. Veel parken geven een kortingskaartje als er attracties dicht zijn. "Dat vind ik een beetje mager. Soms is het niet mogelijk om op een andere datum terug te komen."
De minister pleit ook voor duidelijkere communicatie. "De consument kan beter geïnformeerd worden over de beschikbaarheid van attracties op het moment dat hij tickets aanschaft." Hij wil binnenkort met alle Belgische attractieparken rond de tafel om een gezamenlijk compensatiebeleid af te spreken.
Plopsa-directeur Steve Van den Kerkhof is het niet met de minister eens. Op de websites van de Plopsa-parken wordt nu al aangegeven welke attracties op de dag van een bezoek gesloten zullen zijn. "En het is niet zo dat wij de entreeprijs per se laten stijgen als we een nieuwe attractie openen."
Bovendien wil het sluiten van attracties niet altijd zeggen dat een dagje uit in het water valt, weet Van den Kerkhof. "Als er twee attracties in Plopsaland De Panne niet operationeel zijn, zijn er 51 attracties wel gewoon geopend. Ik vind een kortingsbon dan een gepaste compensatie."