Ophef over fictief plan voor nazi-pretpark
19-11-2017, 20.14 uur
![](img/foto/191117teek2.jpg)
Een fictief plan voor een pretpark over de Tweede Wereldoorlog doet veel stof opwaaien. In een satirisch tv-programma op de Duitse zender ZDF kwamen afgelopen week de 'initiatiefnemers' van een nazi-themapark aan het woord. In werkelijkheid ging het om acteurs die zich voordeden als ondernemers. Veel geschokte kijkers hadden dat niet door, blijkt uit een rondgang op social media.
Tv-show Neo Magazin Royale toonde een gedetailleerd plan voor het zogeheten Reichspark van 52 hectare, waar de Duitse geschiedenis tussen 1933 en 1945 opnieuw tot leven gebracht zou worden. Men sprak over een investering van 250 miljoen euro in 62 "historische verantwoorde" attracties, verspreid over vier themagebieden. De opening was gepland voor 2023.
In één van de attracties zou een bombardement worden nagebootst met behulp van speciale effecten als "vallende stenen en zand". Er werd ook gesproken over een virtualreality-attractie rond de Slag om Stalingrad, in "Europa's grootste vriescel". 's Avonds zou de beruchte Kristallnacht nagespeeld worden.
De makers van het absurdistische tv-programma brachten zelfs een bezoek aan de pretparkbeurs Euro Attractions Show in Berlijn, waar ze fabrikanten vroegen om mee te denken over het project. Dat leverde bizarre scènes op. Zo bleek een bedrijf bereid te zijn om een attractie te ontwikkelen waarin kinderen boeken kunnen verbranden.
De 45 minuten durende 'mockumentary' is te bekijken op de website van ZDF.