Dolfinarium houdt bezoekersaantallen geheim: 'Nutteloze info'
08-01-2018, 13.41 uur
Het Dolfinarium in Harderwijk is gestopt met het delen van bezoekersaantallen. Dat vertelt directeur Bert van de Hoef aan Looopings. Hij vindt het "onzinnig en nutteloos" om de cijfers te publiceren, omdat er volgens hem veel mee gesjoemeld wordt.
In 2016 communiceerde het Dolfinarium nog 586.300 bezoekers, een daling van 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Hoeveel gasten er in 2017 werden verwelkomd, wordt niet bekendgemaakt.
"Ik loop al wat jaartjes mee in deze wereld en heb grote verschillen gezien in de manier waarop organisaties in Europa hun aantallen berekenen", legt Van de Hoef uit. "Sommige parken rekenen kinderen tot 3 jaar niet mee, andere wel. Sommige parken rekenen gratis bezoekers wel mee, andere niet. Weer andere organiseren soms evenementen of zakelijke bijeenkomsten, waarvan de bezoekers al dan niet worden meegerekend."
Daarom is het zinloos om bezoekersaantallen van verschillende parken met elkaar te vergelijken, vindt de Dolfinarium-directeur. "Ik ben zelfs attracties tegengekomen die jaarkaarthouders zeven keer rekenden. Helemaal bont maakte een park het met het meetellen van hotelgasten, theaterbezoekers en bezoekers aan de golfbaan als bezoekers van het park."
Pretparken en dierentuinen willen in de publiciteit komen met zo hoog mogelijke bezoekersaantallen om hun succes te benadrukken, weet Van de Hoef. "Dus worden zo veel mogelijk van de bovenstaande trucjes toegepast. Zolang niet iedereen dezelfde manier van berekenen toepast, is het verstandig om de cijfers en top 10-lijstjes met de nodige scepsis te bekijken."
Bert van de Hoef is directeur van het Dolfinarium in Harderwijk, Deltapark Neeltje Jans in Vrouwenpolder, speelpark Linnaeushof in Bennebroek en Boudewijn Seapark in het Belgische Brugge. De vier parken zijn onderdeel van de Spaanse groep Aspro Parks.