'Nieuw pretpark Ferrari Land is mislukt'
08-04-2018, 14.57 uur
Hoe succesvol is het Spaanse pretpark Ferrari Land? Een jaar na de officiële opening zet een Spaanse krant vraagtekens bij het succes van het attractiepark, waarvan de bouw ruim 100 miljoen euro kostte. Volgens een recreatie-expert is het project mislukt.
In Ferrari Land - onderdeel van PortAventura World in Salou - staat slechts een handjevol attracties. De belangrijkste is Red Force, de hoogste en snelste achtbaan van Europa. Verder bestaat het attractieaanbod uit twee vrijevaltorens, enkele simulatoren en een aantal kinderattracties.
Pretparkconsultant Isaac Martín denkt dat de mega-investering een vergissing was. "De belangrijkste fout is dat Ferrari Land veel te klein is", vertelt hij in gesprek met Crónica Global. "Er staan weinig attracties en voor sommige moet ook nog eens apart betaald worden. Het schiet gewoon tekort."
Bovendien is er niet goed nagedacht over het beoogde publiek, zegt Martín. "PortAventura maakt zich al jaren sterk voor families, met themagebieden als Sésamo Aventura. Ferrari is een bekend merk, maar de doelgroep is te beperkt. Niet iedereen houdt van Formule 1. Gezinnen met kinderen hebben er geen behoefte aan."
Mede dankzij de komst van het Ferrari-land trok PortAventura World vorig jaar zo'n 700.000 extra bezoekers, 30 procent minder dan vooraf was begroot. Het resort is eigendom van de twee beleggingsfondsen KKR en Investindustrial. Die willen geen commentaar geven op de tegenvallende bezoekersaantallen.